Важливе для дошкільника








                                                                  
«Сюжетно-рольова гра дошкільного віку»

«Пограй зі мною!» - як часто чуємо ми це прохання від своїх дітей. І скільки радості вони отримують, коли ми погоджуємося хоч на кілька хвилин побути хворим або пасажиром, учнем або сірим вовком. Скажімо прямо, частіше всього, граючи з дитиною, ми слідуємо за його бажанням: він сам розповідає нам, що треба робити.
З року в рік підвищується роль суспільного дошкільного виховання. Сьогодні воно виконує ряд соціальних функцій, які мають державне значення. Наші вихованці до моменту надходження в школу досягають високого рівня фізичного, розумового, морального, трудового, естетичного розвитку.
Особистісні якості дитини формуються в активній діяльності, і перш за все в тій, що на кожному віковому етапі є провідною, визначає його інтереси, ставлення до дійсності, особливості взаємин з оточуючими людьми. У дошкільному віці такою провідною діяльністю є гра. Вже на ранніх і молодших вікових щаблях саме в грі діти мають найбільшу можливість бути самостійними, за своїм бажанням спілкуватися з однолітками, реалізовувати і поглиблювати свої знання та вміння. Чим старше стають діти, чим вище рівень їх загального розвитку і вихованості, тим більш значущою є педагогічна спрямованість гри на формування поведінки, взаємовідносин дітей, на виховання активної позиції. Н.К. Крупська писала: « Для хлопців дошкільного віку гра має виняткове значення: гра для них - навчання, гра для них - праця, гра для них - серйозна форма виховання. Гра для дошкільників - засіб пізнання навколишнього. Граючи, він вивчає кольори, форму, властивості матеріалу, просторові відносини... вивчає рослини, тварин».
Через гру дитина входить у світ дорослих, оволодіває духовними цінностями, засвоює попередній соціальний досвід. Можна вважати, що в грі дитина отримує перші урок колективного мислення. Ця обставина має принципове значення, якщо прийняти до уваги, що майбутнє дитини пов'язана із суспільно корисною працею, найголовніша якість якого - спільне, колективне вирішення завдань, спрямованих на досягнення обжей мети.
Вихователі широко використовують у практиці ігри з правилами - рухливі й дидактичні, сюжетно - дидактичні які допомагають дітям краще засвоювати знання, закріплювати навички, отримані на заняттях. Останнім часом у дошкільних установах вихователі стали частіше звертатися до народних ігор, які сприяють розвитку спритності, сили, трудових навичок, навчають мислити, несуть великий виховний заряд.
Особливе місце в житті дітей займають театралізовані ігри. Скільки тут справжніх переживань, гарячих почуттів! Але не тільки силою і щирістю переживань цінні такі ігри: у них багато винахідливості, вигадки, фантазії, творчості. Враховуючи це, вихователі створюють всі необхідні умови для прояву і розвитку у дітей художніх здібностей.

Сюжетно-рольові ігри старших дошкільників.
Ігрова діяльність у старшому дошкільному віці ще більш ускладнюється. У дітей в цьому віці повинно бути розвинене вміння об'єднуватися в гру, домовлятися про послідовність спільних дій, відображати характерні риси ігрового образу. Змістом дитячих ігор стає не тільки режимні моменти, але і різні свята, екскурсії, працю дорослих. Особливо зростає інтерес до ігор з суспільною тематикою.
Провідним мотивом гри у старшому дошкільному віці стає пізнавальний інтерес, що виявляється у прагненні пізнати навколишню дійсність. Формування стійких пізнавальних інтересів можливе лише шляхом розширення дитячих уявлень про навколишнє життя, про працю дорослих, яким діти наслідують у своїх іграх.
Зміст гри дає можливість дитині усвідомити мотиви і цілі праці дорослих, відтворити їх взаємовідносини, які сприймаються через роль і через ігрові правила. Тому у старшому дошкільному віці необхідно сприяти розширенню тематики дитячих ігор, розвитку їх змісту на основі поглиблення знань
Зміст ігрової діяльності, обумовленої пізнанням навколишнього життя, є також найважливішою умовою виховання дитини в грі. Єдино, що не кожна гра може морально розвивати дитину. Таку функцію може виконувати тільки хороша гра. Можна виділити ряд критеріїв, які її характеризують. Основними критеріями такої гри в старшому дошкільному віці є захопленість іграми, зміст яких відображає характерні суспільні явища (тривале перебування в ролях, відповідність поведінки взятій ролі дорослого); змістовність цілей гри; різноманітність сюжетів і ролей (бажання виконувати роль дорослої будь-якої професії); прояв моральних почуттів (співпереживання, радість від спілкування, від досягнутих результатів).
Рівень дитячої гри знаходиться в прямій залежності від керівництва ігровою діяльністю з боку вихователя, який передають дітям свій моральний досвід, прилучає їх до соціального життя дорослих людей.
Дитина старшого дошкільного віку повинна обдуманіше вибирати тему гри, намічати план, приблизну послідовність дій, тобто дитина повинен в загальних рисах уявляти зображувані події. Діти в цьому віці повинні розподіляти ролі, хоча і тут потрібні допомога вихователя.
Засудження змісту гри, ходу розвитку, розподіл ролей - перший етап гри (попереднє засудження).Так, як діти хочуть грати в « подорожі». Вихователь запитує: «Куди попливе ваш « теплохід?» Діти починають сперечатися: один каже - в Москву, інші - на північ. Сергій пропонує - по Дніпру до Києва. Діти погоджуються з ним. Своєчасно поставлене питання дає можливість визначити тему гри.
У старших групах не може бути єдиного способу розподілу ролей. Він залежить насамперед від змісту гри, від складу граючих дітей. Це може бути і колективне засудження за участю вихователя, і обрання організатора (з загальної згоди дітей), який призначає, ким буде кожен учасник.
У ході розвитку сюжету вихователь може дати пораду, спрямований на розвиток гри:
- «мамі» - порадити піти з «дочкою» на «свято»,
- «матросам» нагадати, що можна перевозити вантажі, а не тільки людей.
Такі поради збагачують зміст гри.
Вихователь може бути учасником гри. У перших тривалих іграх виконання провідної ролі дає можливість направляти уяву дітей, впливати на розвиток сюжету, спонукати дітей до спілкування, керувати в ігровій формі їх поведінкою.
Творчі ігри зазвичай виникають у зв'язку з розвитком освітньо-виховної теми. В основі систематизації навчального матеріалу лежить тематичне планування. Це забезпечує таке побудова педагогічного процесу, при якому здійснюється взаємопов'язане формування моральних уявленнях і перенесення їх на досвід ігрової діяльності. У цьому процесі використовуються різні форми занять: екскурсії, бесіди, читання художньої літератури, розглядання картин, ілюстрацій, ліплення, малювання, оформлення тематичних альбомів.
Ігрові інтереси старших дошкільників характеризуються значним захопленням іграми з пізнавальним змістом, у тому числі і громадським: «колгосп», «завод», «поліклініка», «залізниця», «будівництво»
Змістовнішими стають гри в «сім'ю», «дитячий сад» та інші, в які грають діти середньої групи. Однак сюжети їх значно ускладнюються. Наводимо план роботи по темі «Дитячий садок» для старших дошкільників, реалізація якого є перед посилкою для розвитку і поглиблення цієї типової гри дітей дошкільного віку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий